In de Gouden Eeuw

dak van een huis

In de bovenbouw van OBS Holendrecht laten we de beeldende les aansluiten bij het vak geschiedenis. De kinderen hebben al veel geleerd over de Gouden Eeuw: grachtenhuizen, schepen, ziekten, slavernij en Rembrandt. “Je moest zelf verf maken want dat kon je niet kopen bij de Action.” Jarenlang hebben de leerlingen vooral getekend en geschilderd bij beeldende vorming. Daarom gaan we … Lees verder

Afval en duurzaamheid

plastic afval recyclen

Een tyrannosaurus rex en een ruimteschip, ze ontstonden allebei uit hetzelfde materiaal in een beeldend onderzoek naar hergebruik van plastic. In een les van Lijm-lab weet je van tevoren nooit wat het eindresultaat zal zijn; wel dat de ideeën gaan stromen. De jaarlijkse projectweken van OBS ’t Carrousel in Purmerend stonden dit keer in het teken van afval en duurzaamheid. … Lees verder

Winterdingen

Waaraan kun je zien dat het winter is? Met die vraag gingen de kleuters van de Ichtusschool in Amsterdam op onderzoek uit. ‘Winterdingen’ was een co-teachingproject in het kader van het Leerlijnenlab – Cultuureducatie met Kwaliteit van MOCCA. De vraag van de Bevo-leerkracht van deze school was: hoe kan ik met kleuters beeldend werken op een procesgerichte manier? De lessen … Lees verder