Hutten bouwen

hutten bouwen

In de herfstvakantie van 2019 bouwden we in drie dagen een heel huttendorp in Amsterdam-Noord. De VerbroederIJ had de ruimte, Lijm-lab de begeleidende kunstenaars, en de kinderen, als altijd, de ideeën. Ook bij het hutten bouwen kregen kinderen alle ruimte om zelfstandig te spelen, te ontdekken, te maken en te bouwen. De kinderen gingen zoveel mogelijk zelf aan de slag. … Lees verder

Damsko Idealo

maquette ideale stad

Vier zomerdagen lang kunst, muziek, theater en verhalen maken voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar, dat was Damsko Idealo. De locatie: de Schaap Schooltuin in Amsterdam-Noord, een prachtige omgeving om zowel binnen als buiten te werken. Het onderwerp: bouwen aan je ideale stad. Damsko Idealo 2019 was een groots en divers zomerproject van De Muziekstraat, de Theaterstraat, … Lees verder

Sieraden maken van computers

sieraden maken van computeronderdelen

Techniek en beeldende vorming komen samen in deze lessen, waarin leerlingen iets nieuws ontwerpen met oude computeronderdelen. Groepen 7 en 8 van OBS ’t Carrousel in Purmerend recycleden de afgeschreven computers van hun school. Meester Horst, zelf ontwerper van sieraden van computeronderdelen, begeleidde twee lessen in elke groep. De eerste les: slopen! Spelenderwijs ontdekken leerlingen hoe een computer in elkaar … Lees verder

Afval en duurzaamheid

plastic afval recyclen

Een tyrannosaurus rex en een ruimteschip, ze ontstonden allebei uit hetzelfde materiaal in een beeldend onderzoek naar hergebruik van plastic. In een les van Lijm-lab weet je van tevoren nooit wat het eindresultaat zal zijn; wel dat de ideeën gaan stromen. De jaarlijkse projectweken van OBS ’t Carrousel in Purmerend stonden dit keer in het teken van afval en duurzaamheid. … Lees verder

De bocht van Corbulo

maquette rivier

Er is iets vreemds aan de hand met het kanaal van Corbulo, een Romeins kanaal in Zuid-Holland. Er zit een bocht in, terwijl een kanaal meestal recht is. Op de Zonnewijzer en de Tandem in Leidschendam vroegen we leerlingen van groep 7 een antwoord te bedenken en laten zien op de vraag: Waarom zit er een bocht in het kanaal … Lees verder

Vreemd… over Chagall

De inspiratie voor dit kunstproject ligt in het leven en het werk van Marc Chagall. Zijn leven en werk raakt aan thema’s die kinderen bewust of onbewust bezighouden. Wie ben ik? Waar hoor ik bij? Wat is vreemd? Geef je ruimte aan wat anders is? Met de muziekleerkracht van basisschool De Bron, Pavla Zachovalová en theatermaker Ellen Bavinck ontwikkelden we … Lees verder