In de bovenbouw van OBS Holendrecht laten we de beeldende les aansluiten bij het vak geschiedenis. De kinderen hebben al veel geleerd over de Gouden Eeuw: grachtenhuizen, schepen, ziekten, slavernij en Rembrandt. "Je moest zelf verf maken want dat kon je niet kopen bij de Action."
Jarenlang hebben de leerlingen vooral getekend en geschilderd bij beeldende vorming. Daarom gaan we nu ruimtelijk werken. We gebruiken materialen die passen bij de zeventiende eeuw: grove stoffen, touw, draad, leer, naald en draad, pitriet. De leerlingen leren door voelen, ervaren en uitproberen van het materiaal. Als je in groep 2 niet hebt leren rijgen, wikkelen en vlechten, dan moet je dat eerst leren voor je verder gaat met het maken van toneelkleding.
Startpunt is de vraag: hoe maakte men dingen aan elkaar vast, zonder plakband, lijm of elastiek?
Nienke: "We zijn ontdekkers. We gaan ontdekken hoe ze in de Gouden Eeuw dingen maakten."
(tekst gaat verder onder de foto)

Aan kennis ontbreekt het deze kinderen niet, maar zelf iets bedenken en daaraan doorwerken is nog een hele kunst. Toch komen ze steeds met originele ideeën en zijn ze handig en inventief met materiaal. Het maken wordt een hele happening: de een bindt een lap om als kledingstuk, de volgende knipt hem af, een derde komt helpen. Als vanzelf ontstaat er een groepje van drie of vier kinderen dat met groot enthousiasme werkt aan één rok. Iedereen stopt en komt kijken wat er gebeurt.
Op OBS Holendrecht wordt Lijm-lab ingezet voor werkdrukverlichting. We zijn er met twee docenten die ieder de helft van de groep begeleiden, zodat elke leerling voldoende aandacht krijgt. Alle groepen komen aan de beurt, elk drie keer anderhalf uur.


