In het Praktijkatelier krijgen leerlingen de gelegenheid om te leren in de praktijk: door zelf maken en onderzoeken. Het Praktijkatelier is een pilot op basisschool Oeboentoe in Purmerend, uitgevoerd door Lijm-lab in samenwerking met Cultuurhuis Wherelant.
Beeldende vorming als leerstrategie: hoe ziet dat eruit in de klas? Samen met de leerkrachten onderzoeken we dat in deze pilot. Welke groepssamenstelling werkt het best? Welke eisen stel je aan een praktijklokaal? Starten met een onderzoeksvraag, werkt dat voor elke leerling?
(tekst gaat verder onder de foto)
In het eerste halfjaar van schooljaar 2019-2020 kwam een eerste groep van twaalf leerlingen uit de bovenbouw werken in het atelier. Hun project was: Je ideale huis. Alle leerlingen wilden dolgraag werken met hout: zagen, boren, schuren. Een ontwerp op papier omzetten in een model bleek nog niet eenvoudig. Hout leren bewerken kost nu eenmaal tijd en er gaat van alles mis. Gefrustreerd? Nee! De kinderen waren zo enthousiast dat ze op eigen initiatief na schooltijd aan de slag gingen om hun huizen af te krijgen.
(tekst gaat verder onder de foto's)
Na de herfstvakantie startte een tweede groep van vijf bovenbouwleerlingen met uitstroomprofiel VMBO-basis/kader. Zij onderzochten hoe Nederland er volgens hen zou uitzien in 2030. Ze bedachten wat er in hun stad moest komen, maakten een plattegrond op schaal en werkten delen van de plattegrond driedimensionaal uit. Daarbij moest flink gerekend worden. Leren door doen!
Delano: "Eerst begreep je er niet zoveel van, van schaal enzo. Natuurlijk wel de uitleg van de juf, maar door hier zo te doen en het toe te passen op je werk, ja!"
Lina: ‘‘Ik denk dat elk kind dat leuk vindt om te leren door dingen te doen."