Techniek en beeldende vorming komen samen in deze lessen, waarin leerlingen iets nieuws ontwerpen met oude computeronderdelen. Groepen 7 en 8 van OBS ’t Carrousel in Purmerend recycleden de afgeschreven computers van hun school. Meester Horst, zelf ontwerper van sieraden van computeronderdelen, begeleidde twee lessen in elke groep.
De eerste les: slopen! Spelenderwijs ontdekken leerlingen hoe een computer in elkaar zit en hoe je gereedschap (niet) gebruikt. De boormachine is populair. Een computer uit elkaar halen is niet makkelijk, maar de leerlingen zijn geboeid door hun vondsten: magneten, glimmend koper, printplaatjes en veel onbekende ‘dingetjes’.
“Kijk hoe cool! Dat ga ik zeker gebruiken!”
“Waar is een sieraad eigenlijk voor?” vraagt meester Horst in de tweede les.
Esperanza: “Je hoort het al aan het woord: sieraden. Het is voor de sier.”
Michel: “Rijke mensen kunnen met sieraden ook laten zien wat ze hebben.”
Alleen en in groepjes maken de leerlingen iets nieuws van de gevonden onderdelen. Naast kettingen, ringen en broches ontstaan er robots en een bril.
‘Sieraden maken van computers’ was onderdeel van de projectweken over afval en duurzaamheid op ’t Carrousel, in opdracht van Cultuurhuis Wherelant. De bovenbouw werkte met computers, de middenbouw met plastic restmateriaal.