Een gezamenlijk kunstwerk in de hal van de school, gemaakt door alle leerlingen. Een kunstwerk dat lange tijd meegaat, in de kleuren van het logo van de school, gerealiseerd binnen een schoolbrede kunstweek rondom het thema natuur. Dat was de wens van de Rietlanden in Marken.
In de aanpak van Lijm-lab staan de eigen ideeën van kinderen centraal. We geven ze tijd en ruimte om te onderzoeken en uit te proberen. Hoe kom je dan toch in één week met de hele school tot een gezamenlijk eindresultaat? We losten het op door elk kind een stukje te laten maken van de puzzel.
Vooraf kreeg elke groep een introductieles van de eigen leerkracht. Lijm-lab schreef een lesbrief voor deze de introductieles.
De startvraag was: hoe zien de planten en beestjes eruit die je niet kunt zien? Met hun fantasie als vergrootglas lieten de kinderen vormen en verhalen groeien. Ze werden zich bewust van het bestaan van een microwereld en maakten kennis met verschillende verschijningsvormen in de natuur.(tekst gaat verder onder de foto)
Als basisvorm voor het kunstwerk kozen we de honingraat. Elk kind maakte naar eigen inzicht een van de zeshoeken van het kunstwerk. Op een houten zeshoek werkten de kinderen met textiel, stukjes hout, kurk, doppen, ijzerdraad, wol en katoen. Per groep was er een ander aanbod kleuren en materialen. Elke groep kreeg twee keer een workshop van anderhalf uur. Aan het eind van de week installeerden we de compositie van alle zeshoeken.
De kunstweek op de Rietlanden voerden we uit in samenwerking met Heidi de Geus van Atelier Voelspriet.