Een beeldende les van Lijm-lab is een veilige ruimte voor jouw eigen verhaal. Ook als je de taal nog niet zo goed beheerst. Samen zoeken we de juiste woorden bij jouw beelden. We leren luisteren en met elkaar in gesprek gaan.
Samen met Stichting Taalvorming ontwikkelt Lijm-lab workshops kunst en taal. Eigen ervaring en eigen ideeën van de kinderen staan daarin centraal. Bijvoorbeeld:
- Spelen met letters - waaraan zie je dat iets een letter is?
- Wat is jouw taal? - een interview met je ouders over hun thuistaal
Voor wie
Een atelier Kunst en taal wordt afgestemd op het niveau van de groep. 'Wat is jouw taal' is voor de middenbouw en hun ouders, met een kunstenaar en een schrijver als begeleiding. 'Spelen met letters' is voor kinderen vanaf groep 3, voor maximaal 12 kinderen. Voor een grotere groep komen we met 2 kunstenaars.
Hoe lang
'Wat is jouw taal' is een serie van 6 lessen. 'Spelen met letters' geven we als eenmalige workshop of als serie, onder-schools of naschools. Een les duurt minimaal 1,5 uur. Zijn er verschillende groepen, dan doen we maximaal 3 lessen per dag, met een halfuur pauze tussen de lessen. De pauze is nodig om het materiaal klaar te maken voor een volgende groep. Daarnaast een uur opbouwtijd aan het begin van de dag.
Waar
In het klaslokaal plus een apart lokaal voor het beeldend werk, waar de kunstenaar het materiaal kan klaarzetten. Ruimte om het werk te drogen en een lege muur voor een tentoonstelling. Bij een serie lessen: ruimte om materiaal en werkstukken op te slaan.
Kost dat?
Meer kunst en taal?
Lijm-lab heeft nog meer workshops op het snijvlak van beeld en taal. Bijvoorbeeld: Kunst kijken en erover tekenen. De kinderen gaan in gesprek over kunst via de methode Visual Thinking Strategies. Andere opties:
- Zelf verf maken en een recept schrijven
- Erwin Wurm en zijn one-minute sculptures
- Ontwerp een machine en schrijf de handleiding
Kijk voor inspiratie naar voorbeelden bij Kunstprojecten.