Home » Onze visie

Onze visie

Ruimte maken voor ontdekkingen

Kunst is voor ons een manier om de wereld te verkennen, om ideeën te onderzoeken, ontdekkingen te doen.

Teamtraining voor het schoolproject Vreemde Vogels
Naschools project: Kunstwerkplaats
Buurtproject: Pak maar uit- een bouwschutting voor het Buikslotermeerplein

Onze manier van werken komt voort uit wie we zijn: Marieke Hunze en Brenda Jonker, twee kunstenaars die van materialen en technieken houden en altijd nieuwsgierig zijn naar nieuwe mogelijkheden. We hebben plezier in het scheppen van mogelijkheden om te spelen, om te ontdekken, om te maken. Plezier is de motor voor al onze projecten voor scholen en buurten. Als kunstenaar hebben we de ongelooflijke luxe van een atelier, een plek waar alles mag worden uitgeprobeerd. Waar je nog niet weet wat je zult ontdekken en toevallig van het een in het ander verzeild raakt. Waar dingen ogenschijnlijk mislukken die later prachtige vondsten blijken te zijn. Waar niemand zegt dat iets niet mag of kan. Een veilige plek voor onzekerheid. Zo’n plek is niet alleen voor kunstenaars belangrijk, dat kunnen we allemaal wel gebruiken. In onze projecten streven we er naar zo’n plek mogelijk te maken voor de deelnemers.

Iets maken kost tijd

Iedereen die wel eens iets heeft gemaakt weet dat hoe meer tijd je eraan besteedt, hoe rijker het wordt. Tijd om uit te proberen, om je het materiaal eigen te maken, om ideeën te laten groeien, om vast te lopen, om overnieuw te beginnen als dat nodig is. Tijd om na te denken met je handen. Dat geeft rust in je hoofd.

Vertrouwen in de deelnemers, jong en oud

Behalve ruimte en tijd vraagt het ook vertrouwen om iets te maken. We vertrouwen erop dat de deelnemers, jong of oud, de middelen naar hun hand gaan zetten. Zíj hebben iets te vertellen of te laten zien. Wij proberen ze daarbij te ondersteunen. We kunnen tips geven en materialen aandragen, vragen stellen en rustig afwachten. Het komt altijd goed.

Elke school of buurt is uniek

Zoveel scholen en buurten, zoveel mensen, zoveel visies, wensen, mogelijkheden en beperkingen. We brengen ze in kaart en bedenken samen hoe het programma met Lijm-lab eruit moet zien. Belangrijk hierin is dat ons project eraan bijdraagt dat kinderen, leerkrachten, ouders en buurbewoners zich verbonden voelen met elkaar, met de buurt en de school.