Home » Berichten » Lijm-lab in de klas

Lijm-lab in de klas

‘Mijn brein begon te exploderen en toen kwam ik op dit idee!’
Hier vindt u voorbeelden van projecten die wij doen in het basisonderwijs, met het zelf ontdekken van materiaal en middelen als grote gemene deler.

 

Een meisje in een zwarte mist
Al die zwartigheid…
dit is de alt-tekst
Een zombie

Kinderen van unit 3 (10-11 jaar) van SBO De Hasselbraam maken tekeningen bij het kinderboekenweekthema griezelen.
We hebben eerst besproken wat we griezelig vinden. Dat het donker is, spinnen, vampiers, een kerkhof…
In de eerste les hebben de kinderen nieuw materiaal uitgeprobeerd: houtskool. Ze ontdekten dat alles daarmee zwart kan worden. Echt alles. Dat je als een dj met het krijt over het papier kunt vegen. In de tweede les kregen ze ook zwart papier, kalkeerpapier en wit potlood. We vroegen hen opnieuw om te maken wat ze griezelig vinden.
In de derde les hebben we gevraagd of ze van hun tekening ook een stripverhaal konden maken. Sommige kinderen bleven bij het werken met houtskool, sommigen werkten alleen, en anderen bedachten een samenwerkingsvorm waarin elk kind dat kon doen waarin hij of zij het beste was. Spannende verhalen en prachtige tekeningen leverde het op.

‘Ik heb een meisje gemaakt in een soort zwarte mist.’
‘Al die zwartigheid!’
‘Dit is een monsterlijk meisje’
‘Wat voor dimensie heeft zij uitgekozen?’
‘Dit is een portaal waar zij uitkomt’
‘Ik bedenk dingen die niet waar zijn’

Elk kind is nieuwsgierig en creatief
Als ons uit de projecten en workshops op tientallen scholen met honderden kinderen één ding duidelijk is geworden, dan is het wel dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn én creatief. Dat ze graag samenwerken en het soms liever alleen uitzoeken. Dat ze een zelfgekozen ‘probleem’ met hart en ziel onderzoeken. Deze eigenschappen van kinderen zijn altijd het uitgangspunt  van onze workshops. Ieder kind is uniek.