Home » In de school

In de school

Onderzoekend leren en beeldende vorming lijken voor elkaar gemaakt. Lijm-lab heeft in de loop der jaren voor beeldende vorming een manier van werken ontwikkeld die door leerkrachten heel goed in de klas kan worden toegepast. Daar hoef je geen kunstenaar voor te zijn.

 

lijm-lab | groep 8 aan het werk
Als alternatief voor Gronings aardgas bedacht groep 8 de schetenmachine.
De schetenmachine is klaar
Een stoel om de scheten op te vangen.


Nieuwsgierigheid en vertrouwen, daar draait het om.

We zijn nieuwsgierig naar hoe kinderen te werk gaan, naar wat hen bezig houdt.  We vertrouwen erop dat hun ideeën en acties worden ingegeven door hun behoefte om te leren. In dat proces bestaat geen goed of fout, we stellen ons oordeel uit. We geven hen én onszelf een veilige plek voor onzekerheidDat betekent niet dat we achterover leunen en de kinderen zomaar aan laten rommelen. Integendeel.

Brainstormen – Maken – Reflecteren

De projecten die we maken bereiden we heel goed voor. We maken in overleg met de leerkracht een leeromgeving waarin kinderen op ontdekkingsreis kunnen gaan. De vragen van de kinderen zijn het startpunt, in dialoog met de kinderen bepalen we de volgende stap. Samen bekijken we welk materiaal het beste aansluit bij hun ideeën. We maken foto’s en beschrijven de stappen die ze zetten. Met de kinderen en leerkrachten kijken we terug op wat er is gebeurd aan de hand van de foto’s en verhalen. Een cyclus van brainstormen – maken – reflecteren. 

Meer weten?

Boek een inspiratieworkshop voor een eerste kennismaking met onze werkwijze.
We komen graag langs voor een oriënterend gesprek. 

Lijm-lab biedt:

– inspirerende teamtrainingen over de werkwijze
– co-teachingstrajecten voor leerkrachten, individueel of als team
– begeleiding bij het ontwikkelen van een leerlijn beeldende vorming
– bedenken en uitvoeren van een kunstproject voor de school

Co-teaching en coaching

Samen met de leerkracht bekijken we hoe onderzoekend leren en procesgericht werken bij beeldend vorming het best tot zijn recht kan komen in haar of zijn klas. Het is voor leerlingen van groot belang dat ze tijd en ruimte krijgen voor het vormgeven van hun eigen ideeën. Alle informatie die op ze afkomt, de vragen die ze hebben over de dagelijkse realiteit moeten ze een plek kunnen geven in hun denken. Beeldend onderwijs kan hierin een belangrijke rol spelen. De workshops zijn gericht op kennisoverdracht aan de leerkracht.

Een voorbeeld van zo’n traject is de coaching van de bevo-leerkracht bij de Ichtusschool
En de coaching van alle leerkrachten bij GBS De Veerkracht

Compleet schoolproject

We kunnen een kunstproject voor u verzorgen van a tot z. Dan geeft Lijm-lab alle workshops, die in samenspraak met de school bedacht zijn bij een thema of een speciale gebeurtenis als het vieren van een jubileum. In de bij behorende teamtraining leggen we uit hoe we te werk gaan. De leerkrachten proberen de workshops uit, waarna we bespreken hoe we de workshops optimaal kunnen inzetten voor de leerlingen.
Een voorbeeld van een schoolbreed rond een jubileum is De schat van de Piet Hein.
Een voorbeeld van een thematisch project is ons multidisciplinaire project rond Chagall.